Dronekuvauksen harjoittelua

Drone kuvaus

Drone kuvausta Kauhajoella 


 Hei, olen uusi blokkaaja ja haluan kertoa kokemuksiani Drone lennättämisestä 

ja videoiden ja kuvien kuvaamisesta.

Drone nelikopteri on ollut käytössäni nyt pari kolme vuotta ja

aktiivisessa käytössäni toista vuotta.

Kuvaaminen on "oppia ikä kaikki".

Kuvaaminen on hauskaa -niinkuin lennättäminenkin.

 

 

Jokaisella kerralla oppii jotakin uutta 

niin lennättämisestä kuin kuvaamisestakin.

Mahdollisimman rauhallinen ja yhteen suuntaan etenevä

lento antaa rauhallisimman ja mielenkiintoisimman videokokemuksen.

Myös nouseva tai laskeva liike luo paremman lopputuloksen.

Lentotaitojen ja varmuuden karttuessa myös kuvauskulmia voi 

muuttaa haastavemmiksi. Hallitut haastavammat lähestymistavat

tuovat aina lisää mielenkiintoa videoihin.

Pelkät paikallaan pyöritykset eivät ole kiinnostavia. 

Kannattaa pyrkiä kuvaamaan vaikkapa 10 s. mittaisia rauhallisia

yhtämittaisia videopätkiä, joita voi jälkikäteen yhdistellä.

 

Tammikuulla oli vuorossa firman rekisteröinti Drone operaattoriksi.

Silloin oli suoritettavana myös "lennättäjän ajokortti".

Drone operaattoriksi on rekisteröity:

ATK-Palvelut M.Punkari Oy

 FIN249037182174r

Tästä on hyvä jatkaa opettelua.

Myös tämä blogin kirjoitteleminen on

opettelemista.😉

 

Muutamia linkkejä dronella kuvattuihin YouTube -videoihin.

Videossa vuodenvaihteen ilotulituksia Kauhajoella.

Kävimme "vuotta vaihtamassa" Citymarket -kauppakeskuksen parkkipaikalla.

Kauhajoki 31.12.2020 - 1.1.2021 

Tässä video-linkki YouTubesta, jossa on video meiltä kotoa..

Video kotipaikalta 

Seuraavassa linkissä talvisia maisemia Kauhajoelta.

Lumikenkäkävelyä ja lennätystä lumisissa maisemissa .

Helena on innokas hiihtelemään ja kävelemään lumikengillä.

Toivottavasti nämä hienot lumiset kelit ja maisemat säilyisivät vielä 

hetken -ennen kevättä😏.

 

Hubsan X4 H501 s-s

Käytössäni on Hubsan nelikopteri, joka on aloittelevalle lennättäjälle

oivallinen laite.

Se on kohtuullisen helppo lennätettävä, kunhan opettelee ja perehtyy 

sen ominaisuuksiin.

Laitteessa on hyvä gps-hallinta monine toimintoineen; 

mm. headless mode, circle-fly, follow-me sekä return-to-home(rth).

Kiinteästi asennettuna on 1080p kamera sekä 5,8Ghz FPV yhteys 

hallintalaitteen näyttöruutuun. 

Videota kuvataan kopteriin asetettuun muistikorttiin.

Yhdellä täydellä akulla lennättelee 15-20 min, mikä onkin jo 

kohtuullisen riittävä lennätys- ja kuvausaika yhdellä kerralla..


Ensin mielestäni onkin tärkeintä tutustua kunnolla "linnun" lennättämiseen. 

Vain harjoittelemalla saa käyttölaitteen käytön ja ohjaimet "selkärankaan".

Ajatuksen ja käsien yhteistyö "automatisoituu".

Videota ja valokuvia voi toki kuvata, 

mutta niiden laatuun voi panostaa sitten ajan kanssa.

Käytän yleensä videoiden "jälki"editointiin Kdenlive -videoeditoria.


Tärkeintä H501:n käytössä on kunnollinen ohjeiden mukainen kalibrointi

ennen lentoon lähtöä. 

Kalibroinnista on paljon hyviä -tosin englannin kielisiä- videoita YouTubessa.

esim. Mark Shuttner videot

hubsan h501s How to Avoid Toilet Bowling & Flyaways

sekä  

hubsan h501s Everything You Need To Know, In A "How To" Theme, for Newbies & Pilots

Paljon asiaa kalibroinnista sekä akuista ja latureista.

 

Sillä välttää monta "fly-away ja toilet-bowling" ongelmaa.

Myös altitude hold -lennätys ja sen harjoitteleminen on tärkeää, jos

laitteen gps-hallinta jonkun häiriön seurauksena yllättäen "sekoaa".

Sekoilun voi aiheuttaa ulkoinenkin häiriö. 

Mm. sähkölinjat, puhelinliikenne tukiasemat ja mastot sekä isot metalli tai

betoni rakennelmat. 

Ne häiritsevät radioyhteyteen perustuvaa hallintayhteyttä kopterin ja 

käyttölaitteen välillä-

 

Altitude hold -modessa saat laitteen manuaaliseen hallintaan 

gps-toiminnasta riippumatta.

Myös videokuvauksen laatu on paljon vakaampi rauhallisessa 

altitude hold lennätyksessä ilman gps:n aiheuttamaa keikutusta. 

On kuitenkin otettava huomioon, että laitetta on todella pidettävä 

näkö- ja hallintayhteydessä. Siinä on silloin kaikki gps-hallinta toiminnot

poissa käytöstä.

 

Toisaalta myös jos altitude hold lennossa menetät näköyhteyden kopteriin,

pelastuksena usein on kytkeä juurikin gps-hallinta toimintaan.

Normaalitilanteessa lento pysähtyy paikalleen ja voit lentää sen turvallisesti 

kotiin..



 



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kausivaloja Kauhajoella

Maaliskuun loppupuolella 2024

Pukinsaari-Camping