Kevät talven lennätystä

Hubsan X4 H501s-s

Hubsan kopterin lennätystä kauniissa kevät-talven säässä

Kauhajoella metsäautotiellä 22.3.2021. 

Alla oleva YouTube -linkki kertoo tuosta kuvausretkestä

metsämaisemissa.



https://youtu.be/x5qvN_2n-JM

Retken tarkoituksena oli kopterin lennättäminen ja

hallintakokemuksen hankkiminen.

Sää oli hieno lennätykseen -muutama aste pakkasta ja

lähes tuuleton.

Kuvauksellisesti vähän "ilman tarkoitusta" oleva"

video, mutta kaunista suomalaista metsämaisemaa.

Tällaisia maisemia voi aina esitellä. 


Yhden akullisen n.15 min sujui suunnitelmien mukaisesti.

Videopätkää ei paljonkaan tarvinnut lyhennellä,

vain muutamia turhia keikutuksia leikkailin pois.

Kopteri toimi kaikilta osin oikein ilman mitään temppuja.

Kunnollinen kompassin kalibrointi ja mahdollisimman suuri

määrä gps-satelliitteja sekä riittävästi aikaa

lukituksien varmistumiseen -siinä se.

 

Temppujakin se voi joskus tehdä.

Voi esiintyä hallitsematonta kiertelyä (toilet-bowling)

tai hallitsematonta lentämistä johonkin suuntaan.

Silloin on vain saatava se turvallisesti alas ja 

tehdä ainakin gps- ja kompassikalibroinnit uudelleen.

Riittävä määrä gps-satelliitteja on oltava molemmissa

-kopterissa ja ohjainlaiteessa- mieluummin mahdollisimman

monta (8-12 satelliittia).

Myös turha kiirehtiminen lentoon lähdössä saattaa kostautua.

Kannattaa odotella rauhassa, että satelliitti lukittuvat 

kunnolla molempiin laitteisiin. 

Annetaan kopterin "leijua" paikoillaan muutaman metrin korkeudessa

ja todetaan gps-lukituksien pitävän sen paikoillaan.

 

Kopteri on hyvä sijoittaa lähtötilanteessa oikeaan lähtöasentoon.

Ohjaimella lähdettäessä "eteenpäin" kopteri myös lähtee

kameransa osoittamaan suuntaan -siis vaikkapa suoraan

lennättäjää kohti.

Sijoitetaan se lähtemään suoraan itsestä poispäin.

Näin lennättäjällä on selvä kuva lähtösuunnasta eikä 

yllätyksiä tapahdu.

 

Headless on -asetukseen kannattaa myös tutustua.

Siinä kopteri lukitaan sillä hetkellä olevaan kompassi suuntaan.

Lennätettäessä eteenpäin suuntautuva lentosuunta pysyy 

lukitussa kompassilukemassa mm. pyörityksistä huolimatta.

Käännöksien jälkeen pitää olla tarkkana, koska 

sivuttaisetkin lentosuunnat säilyvät lähtötilanteen mukaisina.

Kopterin tullessa takaisinpäin lennättäjää kohti

sivuttaissuunnat ovatkin kopterin asentoon nähden päinvastaiset. 

Toiminnolla saadaan aikaan hyviä kuvauskulmia.

Lentosuuntaan nähden sivullepäin kuvattu ohilento mm.


Altitude hold -lennätystä pitää myös harjoitella.

Mainioita harjoituspaikkoja siihen on suuret peltoalueet,

missä ei ole häiritseviä esteitä näköpiirissä..

Pitää muistaa muuttaa oletusasetus no asetuksista

"Flying with no gps" asetukseen yes

Myös laitteen lentokorkeus lukemaa pitää seurata,

ettei tulla yllättäen liian matalalle.

Etäisyyttä seuraamalla pysytään hallittavissa olevalla alueella.

Lennättäminenhän pitääkin tapahtua näköyhteydessä.

Ei tarvita sähkölinjoja, korkeita puita eikä rakennuksia.

Silloin voi harjoitella lennättämistä monitori -näkymää seuraamalla

aivan kuin istuisit laitteen ohjaamossa.

Siihen voi lisätä "ahtaampien paikkojen" haastetta sitten kun 

homma alkaa olla hanskassa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kausivaloja Kauhajoella

Pukinsaari-Camping

Maaliskuun loppupuolella 2024