Pääsiäinen 2021

 Pääsiäisen aikaan Kauhajoella

Kirjoittelen ajatuksia pääsiäisen ajalta.

Ainakin alku näyttää hyvältä -keskiviikkona aurinkoinen sää

ja lämmintä 7 asteen nurkilla.. 

Kevät alkaa olla lähempänä.

Kiirastorstaina Helenan 

krookukset jo kukkivat.

Muutakin vihreää alkaa näkyä

puutarhassa enemmän päivä päivältä.


Pitkäperjantai on aamusta pilvisempi.

Ei kuitenkaan sada ja tuulikin näyttää

rauhalliselta. Ilma on huomattavasti

viileämpi kuin eilen (+2,0c).

 

Päivällä kävin Aronkylässä Kauhajoella

vähän lennättelemässä Hubsan kopteria.

Ilma oli aurinkoinen, mutta hiukan puuskittainen tuuli puhalteli pohjoisesta.

Paikka on Aronkylän koulun lähellä -rauhallinen paikka pitkänäperjantaina. 



Lennätys sujui muuten suunnitelmien mukaan, 

vain alastulo oli hiukan "kopsahtava".

Vähän propelleja ja suojakaarta joutuu korjaamaan...

 

Jostakin syystä akun kapasiteetti ikäänkuin loppui yllättäen -ilman varoitusta.

Sama akku on tehnyt samantapaisen pudotuksen aikaisemminkin.

Silloin onneksi oli korkeutta vain metri-pari maasta.

Sellainen on aika ikävä ilmiö ja täytyy tutkistella selkeää syytä sille.

Oliko ongelma akussa, akun latauksessa vai kopterin asetuksissa.

Onneksi sentään selvittiin vähällä -melkein pelkällä säikähdyksellä.

 

Videon tallennuskin loppui samalla.

Sekin viittaa siihen, että virta akusta lopahti nopeasti.

Hubsan kopterin videotallennuksessa onkin muistettava lopettaa

videotallennus ennen kopterin virran katkaisua.

Kesken -ilman ohjainlaitteesta tehtyä pysäytysta- päättynyt 

mp4 -videon tallennus on vähän ongelmallinen.

Videoiden toisto ohjelmat eivät ymmärrä mitä tiedostolle pitäisi tehdä.

Sen saa kyllä korjattua, mutta hetken pitää askarrella sen kanssa.

Kirjoittelen joskus tuosta korjausprosessista enemmän.

Oheinen linkki vie tuohon YouTube -videoon, joka siis korjattuna näkyy.

 https://youtu.be/LiSs04pC5Kc 

Videossa on asiavirhe kohdassa, 

jossa kerrotaan kuvan näyttävän Tokerotien ja Valtatie 67:n

risteysaluetta. 

Paikka on "oikeasti" Rahikkatien ja Valtatie 67:n risteysaluetta.

Pahoittelen virhettäni.


Odotettavissa ovat myös lisääntyvät vesimäärät pohjanmaan joissa.

Kauhajoella joen vesipinnat on Aronkylässä todella korkealla.

 


 Todennäköisesti kuitenkaan mitään huipputulvia ei ole odotettavissa.

Siihen vaikuttaa paljon seuraavien päivien sää.

Pakkasyöt hidastavat sulamisvesien kulkeutumista jokiin.


Hubsan X4 H501 s-s



Mikä on kopterimme varustelutaso.

Lisäyksenä "Out-of-the-box" versioon ovat tulleet

propellien suojakaaret, antennimodifikaatiot ohjainlaitteeseen,

kolmisiipiset propellit

sekä kahden samanlaisen akun yhtäaikaisen käytön

mahdollistama rinnakkaiskytkentäkaapeli. 

 

Suojakaaret ovat hyvä propellien suoja pieniä törmäyksiä

ja pieniä puunoksiakin vastaan.

Yhden propellin olen toistaiseksi saanut katkaistua.

Se tapahtui hyvin alussa ja ennen propellien suojia ilmeisten kalibrointi ja

asetusvirheiden seurauksena, kun propelli kopsahti paaluun

ja katkesi.

No nyt tuli tapaus lisää pitkänä perjantaina.

Siitä kerroinkin tuolla aikaisemmin, mutta onneksi suuremmilta

vaurioilta vältyttiin.

 


 

FPV-antenniksi vaihdettiin 14 dBi 

suunta-antenni 5,8 Ghz alueelle sekä tehokkaampi 3 dBi dipoliantenni 2,8 Ghz alueelle.

FPV signaali on parempi ja näkyy huomattavasti etäämmältä.

Antenni vain on etäämmälle suunnattava tarkemmin kopteria kohden.

Normaaleille lennätysetäisyyksille nämä antenniparannukset

riittävät hyvin.

 

Kolmisiipiset propellit alkuperäisten kaksisiipisten tilalla

saavat aikaan nopeammat kiihdytykset niin ylöspäin kuin 

lentonopeudessakin. Kopterin käyttäytyminen on

mielestäni vakaampaa kolmisiipisillä. 

Akkujen kulutus lienee hieman suurempaa, 

mutta asiaa täytyy kokeilla ja tutkia vielä tarkemmin..


Rinnakkain kytkettyjä akkuja en ole vielä kokeillut.

Toistaiseksi on riittänyt yhdenkin akun "mittainen"

lentoaika, mutta varmaan suurempikin akkukapasiteetti

ja sen vaikutus lentoaikaan tulee kyllä kokeiltua.

 

Rinnakkain kytkettävien akkujen täytyy olla hyvin balansoidut ja

täyteen ladatut sekä tietenkin kapasiteeteiltään samanlaiset.

Erilaisia akkuja ei missään tapauksessa saa kytkeä rinnakkain.

Keskenään erilaisten akkujen rinnakkaiskytkentä aiheuttaa

vakavan kuumenemis- ja jopa räjähdysvaaran

akkujen välisten purkausvirtojen takia.

Rinnakkaiskytkentä kaapelin on myös todellakin oltava

oikein ja luotettavasti tehty.

Asia on ehdottomasti ensin tarkistettava ja varmistettava.


Ennen kokeilua on etsittävä sopiva kiristettävä kiinnitysnauha

toisen akun kiinnittämiseksi kopterin alle.

 

 

 


 

 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kausivaloja Kauhajoella

Pukinsaari-Camping

Maaliskuun loppupuolella 2024