Pääsiäinen 2021
Pääsiäisen aikaan Kauhajoella
Kirjoittelen ajatuksia pääsiäisen ajalta.
Ainakin alku näyttää hyvältä -keskiviikkona aurinkoinen sää
ja lämmintä 7 asteen nurkilla..
Kevät alkaa olla lähempänä.Kiirastorstaina Helenan
krookukset jo kukkivat.
Muutakin vihreää alkaa näkyä
puutarhassa enemmän päivä päivältä.
Pitkäperjantai on aamusta pilvisempi.
Ei kuitenkaan sada ja tuulikin näyttää
rauhalliselta. Ilma on huomattavasti
viileämpi kuin eilen (+2,0c).
Päivällä kävin Aronkylässä Kauhajoella
vähän lennättelemässä Hubsan kopteria.
Ilma oli aurinkoinen, mutta hiukan puuskittainen tuuli puhalteli pohjoisesta.
Paikka on Aronkylän koulun lähellä -rauhallinen paikka pitkänäperjantaina.
Lennätys sujui muuten suunnitelmien mukaan,
vain alastulo oli hiukan "kopsahtava".
Vähän propelleja ja suojakaarta joutuu korjaamaan...
Jostakin syystä akun kapasiteetti ikäänkuin loppui yllättäen -ilman varoitusta.
Sama akku on tehnyt samantapaisen pudotuksen aikaisemminkin.
Silloin onneksi oli korkeutta vain metri-pari maasta.
Sellainen on aika ikävä ilmiö ja täytyy tutkistella selkeää syytä sille.
Oliko ongelma akussa, akun latauksessa vai kopterin asetuksissa.
Onneksi sentään selvittiin vähällä -melkein pelkällä säikähdyksellä.
Videon tallennuskin loppui samalla.
Sekin viittaa siihen, että virta akusta lopahti nopeasti.
Hubsan kopterin videotallennuksessa onkin muistettava lopettaa
videotallennus ennen kopterin virran katkaisua.
Kesken -ilman ohjainlaitteesta tehtyä pysäytysta- päättynyt
mp4 -videon tallennus on vähän ongelmallinen.
Videoiden toisto ohjelmat eivät ymmärrä mitä tiedostolle pitäisi tehdä.
Sen saa kyllä korjattua, mutta hetken pitää askarrella sen kanssa.
Kirjoittelen joskus tuosta korjausprosessista enemmän.
Oheinen linkki vie tuohon YouTube -videoon, joka siis korjattuna näkyy.
Videossa on asiavirhe kohdassa,
jossa kerrotaan kuvan näyttävän Tokerotien ja Valtatie 67:n
risteysaluetta.
Paikka on "oikeasti" Rahikkatien ja Valtatie 67:n risteysaluetta.
Pahoittelen virhettäni.
Odotettavissa ovat myös lisääntyvät vesimäärät pohjanmaan joissa.
Kauhajoella joen vesipinnat on Aronkylässä todella korkealla.
Todennäköisesti kuitenkaan mitään huipputulvia ei ole odotettavissa.
Siihen vaikuttaa paljon seuraavien päivien sää.
Pakkasyöt hidastavat sulamisvesien kulkeutumista jokiin.
Hubsan X4 H501 s-s
Mikä on kopterimme varustelutaso.
Lisäyksenä "Out-of-the-box" versioon ovat tulleet
propellien suojakaaret, antennimodifikaatiot ohjainlaitteeseen,
kolmisiipiset propellit
sekä kahden samanlaisen akun yhtäaikaisen käytön
mahdollistama rinnakkaiskytkentäkaapeli.
Suojakaaret ovat hyvä propellien suoja pieniä törmäyksiä
ja pieniä puunoksiakin vastaan.
Yhden propellin olen toistaiseksi saanut katkaistua.
Se tapahtui hyvin alussa ja ennen propellien suojia ilmeisten kalibrointi ja
asetusvirheiden seurauksena, kun propelli kopsahti paaluun
ja katkesi.
No nyt tuli tapaus lisää pitkänä perjantaina.
Siitä kerroinkin tuolla aikaisemmin, mutta onneksi suuremmilta
vaurioilta vältyttiin.
FPV-antenniksi vaihdettiin 14 dBi
suunta-antenni 5,8 Ghz alueelle sekä tehokkaampi 3 dBi dipoliantenni 2,8 Ghz alueelle.
FPV signaali on parempi ja näkyy huomattavasti etäämmältä.
Antenni vain on etäämmälle suunnattava tarkemmin kopteria kohden.
Normaaleille lennätysetäisyyksille nämä antenniparannukset
riittävät hyvin.
Kolmisiipiset propellit alkuperäisten kaksisiipisten tilalla
saavat aikaan nopeammat kiihdytykset niin ylöspäin kuin
lentonopeudessakin. Kopterin käyttäytyminen on
mielestäni vakaampaa kolmisiipisillä.
Akkujen kulutus lienee hieman suurempaa,
mutta asiaa täytyy kokeilla ja tutkia vielä tarkemmin..
Rinnakkain kytkettyjä akkuja en ole vielä kokeillut.
Toistaiseksi on riittänyt yhdenkin akun "mittainen"
lentoaika, mutta varmaan suurempikin akkukapasiteetti
ja sen vaikutus lentoaikaan tulee kyllä kokeiltua.
Rinnakkain kytkettävien akkujen täytyy olla hyvin balansoidut ja
täyteen ladatut sekä tietenkin kapasiteeteiltään samanlaiset.
Erilaisia akkuja ei missään tapauksessa saa kytkeä rinnakkain.
Keskenään erilaisten akkujen rinnakkaiskytkentä aiheuttaa
vakavan kuumenemis- ja jopa räjähdysvaaran
akkujen välisten purkausvirtojen takia.
Rinnakkaiskytkentä kaapelin on myös todellakin oltava
oikein ja luotettavasti tehty.
Asia on ehdottomasti ensin tarkistettava ja varmistettava.
Ennen kokeilua on etsittävä sopiva kiristettävä kiinnitysnauha
toisen akun kiinnittämiseksi kopterin alle.
Kommentit
Lähetä kommentti